CRM

Skal spejle salgskæden…

Uden et salgs-system der indeholder kunder og leads, realiseret salg og igangværende salgsmuligheder, dialog og gennemførte eller planlagt aktiviteter, er det set med mine øjne meget svært at styre salgsindsatsen og sikre at virksomheden får det salg den fortjener.

Mange virksomheder har CRM i dag, kun få får brugt systemet rigtigt. Hvilket hænger sammen med at man ikke har styr på de 3 D’er:

  • Data – i den rigtige kvalitet
  • Design – der gør brugen heraf effektiv
  • Dashboards – der giver overblik og indsigt

Hver dag møder jeg virksomheder som har masser af data, uden at de får omsat data til handling. F.eks. har man masser af kunder som køber sjældent eller aldrig i sine systemer (ERP/CRM), ligesom at man har masser af leads som enten ligger uberørte hen i CRM eller aldrig nåede så langt (messe leads i regneark, web-leads på lister fra Marketing etc.)

Sikre tilgængelighed og prioritering …

Den absolut vigtigste og dyreste ressource i salget er sælgernes tid. Så måden de bruger den på bør være et meget vigtigt fokusområde for salgsledelsen. Her kommer man ikke uden om CRM, som hurtigt og nemt kan lagre og præsentere alle de data som er relevante for at understøtte en effektiv salgsindsats i hverdagen.

  • Hvilke kunder har vi været i kontakt med hvornår – prioritere vi dem rigtigt eller prioritere de os med de forespørgsler de giver os (eller ikke giver os og som vi ikke fanger selv)
  • Hvor mange varme leads har vi i fødekanalen til salget – og er der aktiviteter på dem, hvad er næste skridt
  • Hvor stærk er pipeline – har vi styr på volumen, kvalitet, lukketid, opfølgning – set ift. salgsmål for næste kvartal, næste halvår etc.

Der er en række ting man skal have styr på for at have en god CRM-løsning, men selv med en dårlig en af slagsen kan man løfte sit salg allerede i morgen. Det kan du læse meget mere om i min nye bog på vej: Sælg mere med CRM – 5 ting du ikke kan undvære og 10 fejl du ikke må begå

Succes med at styrke salget, og med at bruge CRM som et vigtigt værktøj til at understøtte, drive og dokumenterer sælgernes indsats i hverdagen, kobler begge til salgsledelsen evne til at gennemfører forandringer i sin salgsorganisation og udvikle processer, kultur, mv. Motivation og vilje er der ofte, men der mangler en værktøjskasse. Jeg har udviklet en model – 5-punkts-modellen – og en metode til at sikre at de ønskede forandringer kan implementeres forholdsvist hurtigt og effektivt.

 

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close