De fleste salgsledere og sælgere ved godt de kan gøre det bedre. Sælge mere med de samme ressourcer. F.eks. ved at følge bedre op på tilbud, spørge mere ind til leads og bruge mere tid på de kunder som ikke ringer af sig selv.
Men travlhed i hverdagen, manglende indsigt i hvor meget der rent faktisk tabes på gulvet og “vægten” af alle de ting der kan gøres noget ved, omsættes alt for ofte til en accept af tingenes tilstand.
F.eks. er salgslederne ofte usikre på:
- Hvad der skal til for at motivere og forankre ny adfærd hos deres folk
- Hvordan de får sat de rigtige ting i gang i den rigtige rækkefølge
- Hvor meget tid og hjerteblod det vil kræve af dem at følge op og holde snuden i sporet, bare realisere de lavt hængende frugter.
Mange vælger derfor desværre at fortælle sig selv og hinanden at det jo går meget godt. Man fortsætter med at gøre som man plejer og imens koster de svage led i salgskæden hver dag virksomheden tabt omsætning.
Jeg har gennem mere end 50 projekter med fokus på optimering af salgskæder og brug af CRM, udviklet en metode og en værktøjskasse som kan løfte salget betydeligt. Metoden er hverken lang, besværlig eller dyr. På få uger, og med en begrænset indsats, kan både salgsledelse og sælgere være et helt andet sted …!