Potentialet

Sidder I også på en guldmine …?

En virksomheds salgskæde består overordet af 3 faser – fødekanalen til salget, selve pipeline med salgsmuligheder/tilbud og så salget til den enkelte kunde og til hele kundebasen.

Gennem de sidste 10 år har jeg analyseret på mere end 2.000 virksomheders salgskæder. Konklusionen er klar: 9 ud af 10 virksomheder har et betydeligt potentiale for at styrke salgskæden og sælge meget mere end de allerede gør!

  • Der bruges en række lead kanaler, men man har ikke et klart billede af hvilke og hvor mange leads de genererer
  • Man har ikke et samlet overblik over alle leads og status/temperatur på dem, endsige hvor mange leads man rent faktisk taber på gulvet
  • Pipeline er ikke opdateret med alle salgsmuligheder/tilbud, ligesom at både kvalitet og opfølgning er for dårlig
  • Tidligere, nuværende og helt nye kunder er “overladt til sig selv i systemernes dyb” uden en systematisk interesse for deres loyalitet og mersalgsmuligheder.

Uden at få gjort nok ved det ...?

Mange salgsledere og sælgere ved godt at de kan gøre det bedre. At man kan sælge mere med de samme ressourcer, bruge tiden mere effektivt. Men et mix af travlhed i hverdagen, manglende indsigt i hvor meget der rent faktisk tabes på gulvet og så alle de ting der kan gøres noget ved, bliver desværre alt for ofte omsat til en accept af tingenes tilstand.

For hvor skal man starte og slutte, hvordan får man sat de rigtige ting i gang og fulgt dem til dørs, hvad er realistisk, hvor ligger de lavt hængende frugter, hvor meget tid kræver det og hvordan får man medarbejderne – og sig selv som  salgsleder/topleder – til at ændre adfærd …?

Spørgsmålene hober sig op og imens at man fortæller sig selv og hinanden at det jo går meget godt endda, koster de svage led i salgskæden hver dag virksomheden tabt omsætning, højere omkostninger og for svag proaktivitet.

Der er brug for at gøre noget andet end man plejer …

85 % kender ikke lønsomheden på deres leadkanaler (LM-analysen ´14)

81 % kan ikke se, om sælgerne får leveret nok leads til at opbygge en stor nok pipeline

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close