Salgskæde-analysen afdækker de svage led ...!
Siden midten af 10’erne har jeg gennemført og givet personlig feedback på mere end 350 specifikke virksomhedsanalyser med mit eget analyse-værktøj “Salgskæde-analysen“.
Værktøjet indeholde bl.a. et benchmark op mod 100 andre virksomheder der alle har svaret på analysens 36 spørgsmål.
Benchmarket viser at der er en række svage led i salgskæden hos langt de fleste virksomheder.
Eksempler herpå er at virksomhederne i gennemsnit:
- Stort set alle sammen “i høj grad” har fokus på vækst og sat sig et vækstmål, men samtidig typisk kun “i lav til i nogen grad” er brudt ned i delmål, forankret i en konkret plan, eller understøttet af en salgsproces og proaktiv salgskultur
- “I nogen grad” har et overblik over deres segmenter, men samtidig kun “i lav grad” har viden om segmenternes potentiale og share of wallet hos dem
- “I meget lav grad” har styr på lead kanaler og leads – herunder f.eks. kun stærkt begrænset viden om hvilke lead kanaler der giver “best value” og status på håndtering af leads. Hvilket så igen betyder at man f.eks. ikke ved hvor mange leads man taber på gulvet til skade for opbygning af pipeline og salg over tid
- Har en pipeline som er kendetegnet ved “i meget lav til i lav grad” at dokumentere kvaliteten heri med et klart og konsistent fokus på angivelse af pipelines værdi og det enkelte tilbuds sandsynlighed lukkedato og opfølgning herpå
- Måske nok bruger en CRM-løsning som “i nogen grad” opleves god af sælgerne og indeholder de ønskede data, men som samtidig ikke er kendetegnet ved data af høj kvalitet eller at salgsprocessen og mål for denne er forankret i systemet …!
"Vi er jo lidt specielle hos os" ...
… er der altid en sælger der siger kort efter at vi er samlet på en første workshop.
Hvortil jeg svarer, “ja måske og på nogen områder, men jeg tror alligevel at I har de nogenlunde de samme svage led i jeres salgskæde. F.eks. på håndtering og opfølgning på leads og tilbud og på en struktureret tilgang til eksisterende kunder …”.
Hvilket så typisk dokumenteres af den efterfølgende workshop og køreplan fra min side af!
Kontakt mig – hvis du gerne vil hører mere om mine analyser eller ønsker at gennemfører en gratis salgskæde-analyse inklusive personlig feedback fra mig. Som vil give jer et godt billede af styrker, svagheder og potentiale i at arbejde med at optimere jeres salg og brug af CRM …
Flere analyser
Spil dit salgsteam stærkere
Spil dit salgsteam stærkere Ved at deltage i Salgsteam-analysen ’22 kan du tage et første vigtigt skridt mod at spille
NYsalgs-analysen ’21
Er jeres nysalg en vækstmotor eller akilleshæl …? Få indsigt og inspiration med NYsalgs-analysen ’21 ”Nysalget har det svært i
Salgskæde-analyser
Salgskæde-analysen afdækker de svage led …! Siden midten af 10’erne har jeg gennemført og givet personlig feedback på mere end 350 specifikke
Nysalgs-analysen ’16
Nysalget har det svært …! I 2016 gennemførte jeg sammen med Business Danmark en analyse med fokus på nysalget. Jeg
Lead management analysen ’14
Stor forskel på hvor stærk fødekanalen er …! I 2014 gennemførte vi sammen med Business Danmark en analyse med fokus