Få effektive salg med CRM

Virksomhederne bør udvikle deres salg ved at give deres sælgere de rette kompetencer, værktøjer og ressourcer til effektive salg. Ifølge Niels Holme er et CRM-system vejen.

Artikel på DI Handel 10.9.19

Niels Holme er ekspert i at optimere virksomheders salgskæder. Som ekstern projektleder har han hjulpet mere end 350 virksomheder over de sidste 7-8 år. Den 19. september er han oplægsholder til vores formiddagsseminar om Customer Relationship Management (CRM), som han mener er en helt afgørende faktor i det effektive salg:

– Et effektivt salg hviler på tre parametre – det er målrettet, struktureret og gennemsigtigt. Og lad os starte lige på og hårdt med at konstaterer at rigtig mange salgsorganisationer i dag ikke arbejder effektivt med deres salg. De analyser, jeg har lavet, med over 2.000 danske virksomheder, dokumenterer, at kæden hopper af flere steder, fortæller Niels Holme.

Salgsledere bør indfri det reelle potentiale

Niels Holmes analyser viser, bl.a. at langt de fleste sælgere ikke ved, hvilke lead kanaler, der fungerer bedst for dem, og hvad der sker med leads genereret herigennem. De viser også, at sælgere lever med en pipeline som langt fra altid er opdateret, ikke har den fornødne styrke og at der ikke følges op på alle de vigtige tilbud, som sælgerne har brugt en del tid på at udarbejde:

– Det er ikke for at pege fingre af den enkelte sælger, de gør det typisk så godt som de kan med de kompetencer, værktøjer og ressourcer de har. Det er virksomhedernes og salgsledelsens vilje til at udvikle salget og indfri det reelle potentiale jeg adresserer, fortæller Niels Holme.

5 ting I ikke kan undvære ved et CRM-system

Og som ifølge Niels Holme er væsentlige skridt mod at kunne sælge mere med de samme ressourcer:

– Fem ting er især afgørende for det effektive salg: Aktivitetsstyring, pipeline, vidensdeling, tilgængelighed og én salgsproces. Disse fem områder kan sagtens styrkes uden et CRM-system, men det giver i min optik bare ikke mening at prøve at opbygge egne værktøjer, f.eks. som knopskydninger på ERP-system eller egne værktøjer i f.eks. regneark og Outlook, når nu der findes gode standardsystemer som samler det hele i et.

Den 19. september kan du lære, hvordan du med en fornyelse af jeres eksisterende CRM eller implementeringen af et nyt, allerede i morgen, kan igangsætte indsatser som vil løfte din salgsorganisations salg, når Niels Holme er oplægsholder til vores formiddagsseminar.

Ovenstående artikel er uddrag af min nye bog på vej, læs mere her!

Flere artikler

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close